woensdag 5 maart 2014

Stressvrije scholen via Transcendentale Meditatie

Faalangsttraining en stresstraining bij Rebus
Transcendentale Meditatie (TM). Misschien hebt u er ooit al van gehoord. Het betreft hier een meditatietechniek in de jaren '50 ontwikkeld in India door Maharishi Mahesh Yogi. De techniek houdt in dat u twee keer per dag voor een kwartier tot twintig minuten gaat zitten en de ogen sluit. De bedoeling is dat u mediteert door beroep te doen op een mantra. Dit is inderdaad nogal vaag, maar geen nood. Hoe dat concreet in zijn werk gaat kan aangeleerd worden, in een viertal sessies, door iemand die de techniek reeds beheerst. Om deze meditatievorm onder te knie te krijgen, vonden wij prijskaartjes tot maar liefst 2.500 dollar (1.820€).


Postieve gevolgen?


De believers van deze techniek beweren dat wanneer 1 procent van de bevolking (of bv. de inwoners van een stad) deze techniek beoefenen dit reeds een significant effect zal hebben op alle leden van die groep. Zo zouden ze reeds succesvol hebben aangetoond dat in bepaalde steden hierdoor de criminaliteit spectaculair zou zijn gedaald.
En inderdaad, "zou zijn", want geen enkele wetenschappelijke studie heeft reeds kunnen aantonen dat deze techniek een beter resultaat haalt dan het relaxerende effect dat meditatie sowieso veroorzaakt. Nog positieve gevolgen die men aan deze techniek toeschrijft, zijn onder andere een betere gezondheid en verhoogde creativiteit. Beiden zijn tot op heden nog niet wetenschappelijk bewezen.

Aanhangers van deze techniek pakken maar al te graag uit met verschillende celberties die deze techniek toepassen. Een grote aanhanger is bijvoorbeeld de regisseur David Lynch die zelfs de David Lynch Foundation heeft opgericht rond deze meditatietechniek. Wie deze techniek ook toepast zijn onder andere Hugh Jackman, Jennifer Anniston, George Lucas, Katy Perry, Moby, Ellen Degeneres en Clint Eastwood.

 

Transcendental Meditatie op school


Maar waarom we dit thema hier aansnijden heeft te maken met de Maharishi Institute of Vedic Science. Zij pleiten er voor om deze vorm van meditatie in scholen te implementeren. Dit is reeds het geval in een zevenhonderdtal scholen verspreid over heel de wereld. Daar begint en eindigt de schooldag steevast met een kwartier tot twintig minuten TM.

Ook bij Rebus geloven we in de helende werking van relaxatie in het bestrijden van stress en faalangst tijdens de studies. Zo bevat onze faalangsttraining bijvoorbeeld het aanleren van ontspanningsoefening. Zo wapenen we studenten tegen onnodige stress en faalangst, vooral in de examenperiodes. Vanuit dat oogpunt kan het volgens ons inderdaad nuttig zijn de schooldag te beginnen en te eindigen met een moment van meditatie en onthaasting. Maar tegenover alle presatiebevorderende en maatschappelijke effecten die uit deze meditatie zouden volgen, staan we iets scpetischer. Zolang de effecten niet wetenschappelijk zijn aangetoond, blijven deze onbestaande.

Maar daarom hoeven we het kind met het badwater niet weg te gooien. Studenten al op vroege leeftijd meegeven dat men doorheen de dag momenten van rust moet inbouwen is zeker niet verkeerd. En deze rustmomenten opvullen met ontspanningstechnieken en innerlijke reflectie kan zeker en vast een leerling weerbaarder maken voor de soms hoge verwachtingen die hen worden opgelegd.

We zijn er echter nog niet van overtuigd dat hier dergelijke dure cursussen voor nodig zijn als TM. Eenvoudige relaxatieoefeningen, gekaderd binnen een stress- of faalangsttraining kunnen zeker ook volstaan.

 

Stressvrij via Rebus Studiecoaching


Ben je geïnteresseerd geraakt in het volgen van een stress- en/of faalangsttraining? Neem dan ook een kijkje op onze website voor meer informatie over onze cursussen.



Over de auteur: Alexander Vandecaveye is afgestudeerd als Bachelor in de Geografie en Master in de Wijsbegeerte en werkt momenteel als studiecoach en social media expert voor REBUS.

Wil je graag reageren in verband met dit artikel? Dit kan via email, Website, Facebook, Twitter, Google+ of onderaan deze blogpost.