maandag 27 januari 2014

Hoe word ik een goede lesgever?

"Hoe kan een lesgever zijn studenten motiveren?" Deze vraag kreeg de Amerikaanse leerkracht Heather Wolpert-Gawron ook voorgeschoteld. In plaats van zelf na te denken over deze vraag vond ze het beter om hem aan haar eigen leerlingen voor te leggen (leeftijd: 13 - 15 jaar). 220 van hen gaven hierop een antwoord en zelf heeft ze hierin tien categorieën kunnen onderscheiden.

Wat volgt is een lijst van tien elementen waaruit een goed gegeven les zou moeten bestaan, en dit volgens de leerlingen zelf! Onder ieder punt geven we een citaat van een leerling mee. Op de blog zelf kun je nog meer citaten lezen.


1) Laat leerlingen samenwerken

"Teens find it most interesting and exciting when there is a little bit of talking involved. Discussions help clear the tense atmosphere in a classroom and allow students to participate in their own learning."

2) Maak gebruik van technologie

"I believe that when students participate in "learning by doing" it helps them focus more. Technology helps them to do that. Students will always be extremely excited when using technology."

3) Leg een link tussen wat er in de klas gebeurt en de echte wereld

"I believe that it all boils down to relationships. Not relationships from teacher to student or relationships from student to student, but rather relations between the text and the outside world. For example, I was in a history class last year and my teacher would always explain what happens in the Medieval World and the Renaissance. And after every lesson, every essay, every assignment, he asked us, "How does this event relate to current times?" It brought me to a greater thinking, a kind of thinking where I can relate the past to the present and how closely they are bonded together."
"If you relate the topic to the students' lives, then it makes the concept easier to grasp."

4) Straal zelf uit dat je gepassioneerd bent door de materie

"Engaging students can be a challenge, and if you're stuck in a monotone, rambling on and on, that doesn't help...instead of talking like a robot, teachers should speak to us like they're really passionate about teaching. Make sure to give yourself an attitude check. If a teacher acts like this is the last thing they want to be doing, the kids will respond with the same negative energy. If you act like you want to be there, then we will too."

5) Zorg er voor dat we actief bezig zijn

"When a student is active they learn in a deeper way than sitting. For example, in my history class, we had a debate on whether SOPA and PIPA were good ideas. My teacher had us stand on either ends of the room to state whether we agree or disagree with the proposition. By doing this, I was able to listen to what all my classmates had to say."

6) Maak gebruik van visuele hulpmiddelen

"I am interested when there are lots of visuals to go with the lesson. Power Points are often nice, but they get boring if there are too many bullet points. Pictures and cartoons usually are the best way to get attention."

7) Laat leerlingen zelf kiezen

"Giving students choices helps us use our strengths and gives us freedom to make a project the way we want it to. When we do something we like, we're more focused and enjoy school more."

8) Probeer je in te leven in de leefwereld van de leerling

"Personally, I think that students don't really like to be treated as 'students.' Teachers can learn from us students. They need to ask for our input on how the students feel about a project, a test, etc. Most importantly, teachers need to ask themselves, "How would I feel if I were this student?" See from our point of view and embrace it."

9) Varieer en houd het luchtig

"Also, you can't go wrong with some comedy. Everyone loves a laugh...another thing that engages me would be class or group games. In Language Arts I've played a game of "dodge ball. We throw words at each other, one at a time. If they could get the definition, the person who threw the word would be out...Students remember the ones they got wrong, and of course, the ones they already knew."

10) Wees menselijk

"The thing is, every student is engaged differently...but, that is okay. There is always a way to keep a student interested and lively, ready to embark on the journey of education. 'What is that way?' some teachers may ask eagerly. Now, read closely... Are you ready? That way is to ask them. Ask. Them. Get their input on how they learn. It's just as simple as that."


Over de auteur: Alexander Vandecaveye is afgestudeerd als Bachelor in de Geografie en Master in de Wijsbegeerte en werkt momenteel als studiecoach en social media expert voor REBUS.

Wil je graag reageren in verband met dit artikel? Dit kan via email, Website, Facebook, Twitter, Google+ of onderaan deze blogpost.

vrijdag 17 januari 2014

Toelatingsproef geneeskunde of niet?

Bereid je voor op het ingangsexamen arts/tandarts
Grote opschudding vandaag in de medische en academische wereld: minister Onkelinx (PS) wil de beperking op nieuwe huisartsen en specialisten opheffen wat erop zou neerkomen dat dan ook het toelatingsexamen arts/tandarts in Vlaanderen wordt afgeschaft.

Eind jaren negentig werd in Vlaanderen en Wallonië een beperking gezet op het aantal artsen. In Vlaanderen werd de instroom sinds dan gecontroleerd via een toelatingsexamen arts/tandarts voor de opleiding geneeskunde. In Wallonië is men echter nooit tot een akkoord kunnen komen om een toegangsexamen in te kunnen voeren en is dit er tot op heden nog nooit gekomen. De maatregel die Laurette Onkelinx voorstelt, houdt in dat we die beperking opheffen, om zo knelpuntberoepen beter in te vullen.

Vlaamse reactie


Dat zou dan ook inhouden dat in Vlaanderen de toegangsproef mee wordt afgschaft en dit stuit binnen de Vlaamse medische en academische wereld op groot verzet. "Het aantal inschrijvingen zal stijgen van duizend naar vierduizend", voorspelt professor huisartsengeneeskunde Dirk Devorey (VUB). "De slaagpercentages zullen op hun beurt dalen naar 30 of 40 procent. We vrezen dat we dan de kwaliteit van het onderwijs niet kunnen garanderen. Bovendien wordt het curriculum binnenkort beperkt van zes naar vier jaar. Nu kunnen we nog rekenen op de voorkennis die studenten hebben bewezen bij het ingangsexamen. Dat kan dan niet meer."

Vlaamse ministers Smet en Vandeurzen, samen met de rectoren van de verschillende Vlaamse universiteiten, formuleren een andere oplossing. "We menen dat minister Onkelinx andere oplossingen moet zoeken om de knelpunten aan te pakken", zegt Vandeurzen. "Daarbij kan gedacht worden aan een beter evoluerende verloning, meer stages en gerichtere oriëntatie binnen de opleiding. Onkelinx heeft gelijk dat er een probleem bestaat, maar wij vinden dat het ingangsexamen in Vlaanderen succesvol is."

Bij REBUS kunnen we ons wel vinden in de visie van Vandeurzen. Volgens ons komt deze maatregel noch de kwaliteit van de opleiding, noch de kwaliteit van onze toekomstige artsen ten goede.

Voorbereiding toelatingsexamen arts/tandarts Rebus


Ondertussen is een petitie opgestart tegen deze maatregel.


Over de auteur: Alexander Vandecaveye is afgestudeerd als Bachelor in de Geografie en Master in de Wijsbegeerte en werkt momenteel als studiecoach en social media expert voor REBUS.
Wil je graag reageren in verband met dit artikel? Dit kan via email, Website, Facebook, Twitter, Google+ of onderaan deze blogpost.

Bron: demorgen.be

donderdag 16 januari 2014

Last van druk en examenstress? Faalangst?

Als stress je parten speelt...




Tijdens de finale van Miss België worden de kandidates op hun algemene kennis beoordeeld. Op de vraag hoelang geleden de Eerste Wereldoorlog begon, antwoordde Miss België kandidate Cindy Sabbe (19) zaterdag twijfelend: "Tien jaar geleden". Ook de tweede vraag kon ze niet juist beantwoorden. Wie de eerste Belgische astronaut was? "Femalt" antwoordde Cindy.


Gisteren reageerde Cindy op haar flater tijdens de algemene kennisronde. 'Ik wist wel heel degelijk dat het 100 jaar was, maar door de stress op dat moment kwam er 10 uit mijn mond. Ik denk dat missen een menselijke zaak is,' klinkt het op Facebook.
Dat missen een menselijke zaak is, kunnen we niet ontkennen. Stress speelt iedereen parten, zeker in deze barre examenperiode.

Examenstress


Je herkent het wel... Je hebt zo veel te doen en zo weinig tijd, dus je beslist om voor 100% in blokmodus over te gaan. Je moet en zal goed studeren, anders gaat het niet lukken. Wanneer je de oefeningen wil openen op je laptop, beland je per ongeluk op Facebook. Daar lees je dat je de laatste 100 pagina’s van de cursus toch moet kennen en dat vorig jaar veel studenten gebuisd waren. Je probeert dan maar hard verder te studeren, maar het lukt niet meer en je besluit een pauze te nemen. Na twee minuten vraagt je moeder of je klaar bent voor je examen. En of je dan niet verder moet studeren? Later belt een maat om te zeggen dat hij het examen niet ziet zitten. Ook jij begint te twijfelen, maar besluit er toch voor te gaan en studeert nog lang door. De volgende ochtend kan je je echter moeilijk concentreren op de examenvragen en merk je dat je knappe verschijning niet voldoende is om je prof te bekoren.
Deze en soortgelijke situaties kunnen tot heel wat twijfels leiden. Kan ik het wel? Studeer ik genoeg? Is mijn studiemethode wel ok? Neem ik te veel /te weinig pauzes? Wat kan ik doen om beter om te gaan met (examen)stress? Ga ik er zo ooit geraken?


10 nuttige tips die u direct kan toepassen:


De examenperiode kan heel wat stress veroorzaken. We geven je graag tien tips die je kunnen helpen om deze periode aangenamer te maken. Deze tips krijgen deze keer wel de goedkeuring van REBUS mee, in tegenstelling tot een aantal dubieuze raadgevingen uit een vorige blogpost.

-       Maak een planning. Streep door wat je gedaan hebt en houd je zo goed mogelijk aan je voornemens.
-       Wees positief en focus op wat je al gedaan hebt.
-       Ga eens naar buiten tijdens je pauze.
-       Verwen jezelf met een kruidenthee of een warme douche.
-       Leer uit je fouten.
-       Weet dat iedereen examenstress heeft en dat een bepaalde mate van spanning goed is.
-       Maak een schema van je leerstof en kijk dit na op de avond/ochtend voor je examen.
-       Eet lekker, licht en gezond.
-       Studeer vooral voor jezelf en zie slagen als een stap vooruit naar je doel.
-       Durf om raad of hulp vragen.


Hoe REBUS kan helpen


Lijken de tips logisch maar vind je het moeilijk ze vol te houden? Blijf je met vragen of twijfels zitten? Wil je je beter voorbereiden voor de volgende examenperiode? Kan je gebaat zijn bij een extra training? Bij Rebus laten we je niet aan je lot over. We zijn er voor je om je te helpen bij de zoektocht om een goede studiemethode te leren ontwikkelen, versterken je capaciteiten om om te gaan met stress, ondersteunen je in specifieke vakken, leren je met faalangst omgaan, trainen je assertieve vaardigheden, etc. Hierbij vertrekken we steeds vanuit jouw vragen, vaardigheden en moeilijkheden.

Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140112_00923409


Over de auteur: Isolde Vileijn is afgestudeerd als Master in de Klinische en Gezondheidspsychologie en werkt momenteel als studiecoach leren leren en stress coach voor REBUS.

Wil je graag reageren in verband met dit artikel? Dit kan via email, website, Facebook, Twitter, Google+ of onderaan deze blogpost.

dinsdag 14 januari 2014

De toekomst van het onderwijs....

In deze animatievideo toont IBM hoe ons onderwijs er binnen vijf jaar zal uitzien, of hoe "big data" ons onderwijssysteem compleet kan veranderen. Kinderen maken huis- en leeswerk enkel nog op PC of tablet. Ook al hun testen worden afgenomen online of via tablet.
Dit laat toe om de student continue en onafhankelijk op te volgen en te evalueren. Bij REBUS volgen we deze ontwikkeling met argusogen op.



Over de auteur: Alexander Vandecaveye is afgestudeerd als Bachelor in de Geografie en Master in de Wijsbegeerte en werkt momenteel als studiecoach en social media expert voor REBUS.

Wil je graag reageren in verband met dit artikel? Dit kan via email, Website, Facebook, Twitter, Google+ of onderaan deze blogpost.

maandag 13 januari 2014

Zal een oriënteringsproef de slaagcijfers in het hoger onderwijs doen verbeteren?


Rebus helpt je bij het kiezen van een studierichting
Heel wat humaniorastudenten moeten jaarlijks een keuze maken of ze al dan niet verder studeren en, belangrijker nog, beslissen wat ze dan gaan studeren. Dat er nog vaak een verkeerde keuze wordt gemaakt, bevestigen de slaagcijfers na een jaar hoger onderwijs. De richtingen waar het percentage geslaagden de vijftig procent overschrijden zijn eerder de uitzonderingen dan de regel.

Voldoende informatie


Nochtans is er vandaag de dag, met SID-ins, internet en massa's folders en brochures, zeker geen tekort aan informatie waar de zesdejaars over kunnen beschikken. Deze middelen blijken echter ontoereikend te zijn. Misschien moeten we stillaan concluderen dat er nood is aan meer directe begeleiding van de studenten in hun keuze. Vandaar dat hier en daar stemmen opgaan om een (niet-bindende) oriëntatieproef in te voeren, om zo de studenten beter in staat te stellen meteen de juiste richting te kiezen. Zo pleitten onlangs Rik Torfs, rector van de KU Leuven, en Paul Van Cauwenberghe, rector van de UGent, nog voor het invoeren van een dergelijke proef.

Alle beschikbare informatie simpelweg in de richting van de student gooien, zonder meer, kan niet de bedoeling zijn. "Want studiekeuze is een complex proces." Zo stelt Hilde Van Puyenbroeck, diensthoofd studieadvies van de Arteveldehogeschool in Gent. "Je moet je ervan bewust worden dat je een studiekeuze moet maken, bepalen wat je talenten zijn, uitzoeken hoe het hoger onderwijs in mekaar zit en opleidingen van naderbij bekijken. Pas dan maak je een keuze waar je kan achterstaan. Als je overstelpt wordt met  folders terwijl je niet eens beseft dat je moet kiezen, dan gaat veel info gewoon verloren."

Mevrouw Van Puyenbroeck ziet ook nog mogelijke verbetering voor de verschillende onderwijsinstellingen. "Zo’n oriëntatieproef is maar een momentopname. Als je je slecht in je vel voelt op het moment van de test, beïnvloedt dat het resultaat. En je dreigt mensen af te schrikken van wie talenten zich ontwikkelen in de loop van hun studies. Nee, wil je echt aan onderwijsloopbaanbegeleiding doen, begin dan in het kleuteronderwijs. Leer je kinderen daar al hun talenten kennen. Spreek in het lager in de taal van je leerlingen over beroepen. Confronteer hen met wat ze graag doen, waar ze goed in zijn en zet dat in een leerlijn die je doortrekt in het secundair onderwijs. Zo krijg je in het laatste jaar secundair onderwijs sterke persoonlijkheden die hebben leren reflecteren, weten waar ze staan en waar ze naartoe willen. Dan moet je in de laatste graad niet van nul starten en vermijd je dat de ouders hun kinderen betuttelen en in hun plaats over de studiekeuze beslissen. Nu gebeurt studiekeuzebegeleiding vaak tussen de soep en de patatten, als het al gebeurt."

Het REBUS testonderzoek voegt de daad bij het woord


Hier bij REBUS Studiecoaching zien we wel heil in een dergelijke oriënteringsproef, maar dan alleen als extra tool binnen een meer overkoepelende begeleiding. En we voegen ook de daad bij het woord. Al jaren bieden wij een testonderzoek aan waarbij je naast een oriënteringsproef ook intelligentietesten en interessetesten kunt afleggen. Daarna volgt een uitgebreide bespreking met één van onze psychologen die de resultaten van de testen verder zal toelicht en inpast binnen de specifieke situatie van de student. Alleen op die manier kan volgens ons een student met twijfels terug op het juiste pad gezet worden.

Over de auteur: Alexander Vandecaveye is afgestudeerd als Bachelor in de Geografie en Master in de Wijsbegeerte en werkt momenteel als studiecoach en social media expert voor REBUS.

Wil je graag reageren in verband met dit artikel? Dit kan via email, Website, Facebook, Twitter, Google+ of onderaan deze blogpost.

Bron: klasse.be

vrijdag 3 januari 2014

Toelatingsexamen arts tandarts: Slaagkansen van 2009 tot nu....!


Toelatingsexamen arts en tandarts   -   Slaagpercentages


Slagen voor het toelatingsexamen arts en tandarts is sinds 1997 in Vlaanderen een bijkomende, decretaal bepaalde voorwaarde om aan de opleidingen geneeskunde en tandheelkunde te mogen beginnen. Het examen wordt tweemaal per jaar georganiseerd en bestaat uit twee delen, namelijk “Kennis en Inzicht in de Wetenschappen” (KIW) en “Informatie Verwerven en Verwerken” (IVV).

Uit een schriftelijke parlementaire vraag van Ann Brusseel aan minister van onderwijs Pascal Smet komen volgende algemene resultaten naar voor ter voorbereiding van het academiejaar 2013-2014:

-        In juli 2013 schreven zich 5289 kandidaten in voor het examen, daarvan legden 4737 kandidaten het volledige examen af. Na deliberatie slaagden 695 kandidaten. Het slaagpercentage voor juli 2013 bedroeg 14,7 %.

-        Eind augustus 2013 was er een tweede examenronde. Van de 3587 ingeschreven kandidaten legden er 3135 het volledige examen af. Na deliberatie slaagden 547 kandidaten. Het slaagpercentage voor augustus 2013 bedroeg 18,3 %.

Globaal gezien namen 5714 personen deel aan één of beide examenmomenten. Hiervan slaagden in totaal 1269 kandidaten. Dit betekent dat er 198 geslaagden meer kunnen starten met de studies arts/tandarts dan in 2012. Het globale slaagpercentage van 2013 bedraagt 22,2 %. Dit cijfer ligt 2 % hoger dan in 2012. (zie tabel)

Slaagkansen toelatingsexamen 2013 per richting:
Het slaagpercentage voor kandidaten uit de normgroep (d.w.z. De Belgische deelnemers die in 2012-2013 in het laatste studiejaar secundair onderwijs zaten) bedraagt 30,9 %. (zie tabel)

sessie juli 2013
sessie aug 2013
studierichting n>=10
deelnemers

geslaagd
%geslaagd
deelnemers
geslaagd
%geslaagd
wetenschappen-wiskunde
1091
231
21
661
135
20
latijn-wiskunde
416
75
18
272
68
25
latijn-wetenschappen
282
14
5
207
21
10
moderne talen-wetenschappen
150
2
1
100
5
5
grieks-wiskunde
68
25
37
38
14
37
latijn-moderne talen
28
0
0
19
0
0
techniek-wetenschappen
25
1
4
18
1
6
grieks-wetenschappen
24
2
8
10
1
10
humane wetenschappen
22
1
5
11
0
0
economie-wiskunde
21
1
5
14
1
7
sport-wetenschappen
21
1
5
13
0
0
economie-mod talen
14
0
0
grieks-latijn
13
1
8
moderne talen- wiskunde
11
0
0


Slaagkansen toelatingsexamen 2009-2012 per richting:

Uit het antwoord van de Minister komt ook volgend overzicht van de deelnames en slaagkansen per deelname in 2009, 2010 en 2012, naar studierichting secundair onderwijs:


Studierichting
Aantal deel-names
2009
Aantal deel-names
2010
Aantal deel-names
2012
Aantal geslaagde
kandi-daten 2009
Aantal geslaagde
kandi-daten 2010
Aantal geslaagde
kandi-daten 2012
Slaag-kans per deel-name in 2009
Slaag-kans per deel-name in 2010
Slaag-kans per deel-name in 2012
Grieks-wiskunde
107
121
129
44
42
50
41%
35%
39%
Latijn-wiskunde
744
886
795
288
221
239
39%
25%
30%
Wetenschappen-wiskunde
1.626
2.118
1.884
565
498
519
35%
24%
28%
Grieks-wetenschapppen
43
50
32
15
6
9
35%
12%
28%
Latijn-wetenschappen
585
743
580
150
98
109
26%
13%
19%
Grieks-latijn
51
51
34
11
5
4
22%
10%
12%
Natuur & techniek (NL)
59
109
196
22
13
21
37%
12%
11%
Economie-wiskunde
40
67
53
3
9
5
8%
13%
9%
Natuur & gezondheid (NL)
820
799
649
105
64
58
13%
8%
9%
Humane wetenschappen
53
55
62
3
0
5
6%
0%
8%
Sport-wetenschappen
36
55
58
5
3
4
14%
6%
7%
Moderne talen-wetenschappen
286
334
311
39
19
18
14%
6%
6%
Latijn-moderne talen
50
73
59
3
3
2
6%
4%
3%
Andere
97
137
142
7
5
7
7%
4%
3%
Economie-moderne talen
44
79
62
2
1
2
5%
1%
3%
Economie & gezondheid
42
11
11
0
0
0
0%
0,0%
0%
Cultuur & maatschappij (NL)
5
13
5
0
0
0
0%
0,0%
0%
Handel (Tso)
4
1
2
1
0
0
25%
0,0%
0%
Kso
2
3
9
1
0
0
50%
0,0%
0%
Totaal
4.894
5.890
5.285
1.295
1.000
1.071



Over het algemeen kun je stellen dat wie aan een opleiding arts of tandarts wil beginnen het meeste kans maakt als er voldoende uren wiskunde en exacte wetenschappen worden opgenomen tijdens de humaniora. Een resultaat die op zich niet echt mag verbazen aangezien het KIW-gedeelte peilt naar de kennis binnen de domeinen wiskunde, fysica, biologie en scheikunde.

Voorbereiding op het toelatingsexamen bij REBUS Studiecoaching:

Zolas reeds eerder gemeld in onze blogpost van 14 november kan je ook een zeer goede voorbereiding op het toelatingsexamen bij REBUS volgen. Deze werpt zeker zijn vruchten af. Met trots kunnen we meedelen dat op de toelatingsproef geneeskunde 2013 maar liefst 75% van onze studenten was geslaagd! Nooit eerder hebben we dergelijk goed resultaat neergezet. 

Hiatentest:
Onze voorbereiding is individueel en zeer doeltreffend! We starten met een hiatentest die peilt naar de kennis van de student op het moment dat hij of zij bij ons komt aankloppen. Daarna volgt een intensieve individuele begeleiding voor de verschillende vakken van het KIW-gedeelte en een specifieke training voor de beide onderdelen (leesproef en arts-patient communicatie) van het IVV-gedeelte.

Simulatie examen:
Tot slot onderwerpen we onze studenten, meestal één of twee weken voor het effectieve examen, aan een simulatie-examen. Dit is een allerlaatste doorgedreven oefening, in dezelfde omstandigheden als op het echte examen. Bij de verbetering spreken we de laatste hiaten maar ook de oplossings- (wat los ik eerst op) en multiple choice strategie (wanneer mag ik gokken) door. Alle resultaten, van alle testen, worden van uitgebreide feedback voorzien door onze vakcoaches en dit voor zowel de student als voor de ouders.


Bron:  Schriftelijke vraag van Ann Brusseel aan Pascal Smet op 4 oktober 2013 in het Vlaams Parlement


Over de auteur: Alexander Vandecaveye is afgestudeerd als Bachelor in de Geografie en Master in de Wijsbegeerte en werkt momenteel als studiecoach en social media expert voor REBUS.

Wil je graag reageren in verband met dit artikel? Dit kan via email, Website, Facebook, Twitter, Google+ of onderaan deze blogpost.