donderdag 18 september 2014

De tien struikelblokken van het ‘leren leren’

leren leren studiemethodiek
Het is altijd even zoeken naar de exacte reden van een slecht resultaat. En zelfs wanneer je weet waar het schoentje wringt, blijft het soms vissen naar hoe het dan beter moet. Een cursus 'leren leren' kan het antwoord bieden op elk van de onderstaande uitdagingen die je zeker wel herkent.

1. “De leerstof lijkt plots teveel en/of te moeilijk (te zijn geworden)”

Soms verloopt de overgang tussen bepaalde studiejaren minder vlot door een verschil in aanpak. Zo zijn de stap van de tweede naar de derde graad, en de stap van het middelbaar naar het hoger onderwijs hier klassieke gevallen van. Je lesgever kan je zeggen hoe je grotere hoeveelheden verwerkt, hoe je inzichtelijker leert en wat voor andere vragen je docenten kunnen stellen.

2. “Ik heb weinig of geen discipline”

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is discipline geen aangeboren eigenschap maar een vaardigheid die je kan ontwikkelen door training. Door stapsgewijs de inspanning te vergroten, kan je leren hoe je achter je bureau kan gaan zitten én daar ook blijven zitten tot het werk helemaal klaar is. Samen met je lesgever overloop je tips and tricks en krijg je oefeningen om die ijzersterke discipline aan te leren.

3. “Tijdens het jaar kan ik me moeilijk concentreren. Pas als er tijdsdruk is, begin ik te leren en dan is het laat”

Veel studenten schieten te laat in gang en komen in de blokperiode tot de ontdekking dat de cursus toch heel wat meer is dan ze gedacht hadden. Een goede planning is cruciaal om niet voor verrassingen te komen staan. Je lesgever leert jou hoe je de hoeveelheid werk juist inschat en hoe je het meest efficiënt je tijd indeelt zodat je zowel je studies als je hobby’s tot een goed eind kan brengen.

4. “Ik heb mijn cursus al zo vaak gelezen maar het blijft niet hangen”

Memoriseren is een kunst. Zeker in richtingen waar je veel encyclopedische kennis te verwerken krijgt. Ook hiervoor bestaan er specifieke technieken waarmee je samen met je lesgever aan de slag gaat.

5. “Ik leer alles vanbuiten maar nu lukt dat niet meer”

Sommige studenten leren vlot uit het hoofd. Dit kan moeilijk worden wanneer de hoeveelheid leerstof sterk toeneemt of je docent inzichtelijke vragen stelt over verschillende hoofdstukken heen. Met een goede studiemethodiek integreer je reproductie met inzicht en leer je de theorie niet enkel opsommen maar ook toepassen.

6. “Ik weet niet hoe ik moet onderlijnen of fluoriseren”

Soms lijkt het wel zoveel dat je door het bos de bomen niet meer ziet. Om vlot hoofd- en bijzaken te onderscheiden, leert je lesgever je wat en hoe je moet aanduiden en structureren. Gewapend met enkele markeerstiften en een inhoudstafel ontdek je al snel de rode draad doorheen je cursus.

 

7. “Ik had te weinig tijd op het examen”

Immense zonde is het wanneer je je leerstof wel degelijk goed kent maar er dingen foutlopen op het examen zelf. Sommige studenten werken te traag, misrekenen zich bij een giscorrectie of slaan in paniek op een mondeling examen. Je lesgever kan je helpen omgaan met de verschillende examenvormen en je helpen je studiemethode hier tijdens het jaar reeds op aan te passen.

8. “Ik weet niet wat ik juist wil worden – ik kan niet kiezen/niets interesseert me”

Tegenvallende resultaten of de overgang naar een volgend jaar kunnen je wel eens doen twijfelen aan je studiekeuze. Onder het luik ‘studiehouding’, bekijk je samen met je lesgever hoe je je motivatie kan opkrikken. Om een duidelijker beeld te krijgen van wie je bent, welke studiemogelijkheden er allemaal bestaan en wat de beste match zou zijn tussen die beiden, kan je ook een specifieke studiekeuzeheroriëntering volgen.


9. “Ik heb last van angst, stress of zelfs black-outs”

Soms kan je onder zoveel studiedruk staan dat het je verlamt. De angst om te mislukken, om niet te voldoen aan de verwachtingen van je ouders of jezelf, kan je zelfs met hartkloppingen, black-outs of hyperventilatie opzadelen. Speciaal voor deze uitdagingen hebben we faalangsttrainingen waarbij een psycholoog je leert met je klachten omgaan zodat je weer plezier kan hebben in je studies.

10. “Bij anderen gaat het veel sneller om hetzelfde te leren”

Dit is de beste indicatie dat er iets hapert aan je studiemethodiek! Die anderen zijn heus niet zoveel slimmer dan jij maar zij hebben waarschijnlijk vlotter ‘leren leren’. Tijdens een cursus studiemethodiek zoeken we samen naar een gepersonaliseerde methode die aansluit bij jouw richting, interesses en bezigheden. De verschillende luiken ‘studietechnieken’, ‘studieplanning’ en ‘studiehouding’ kunnen zoveel aan bod komen als jij denkt nodig te hebben.

Herken jij deze uitdagingen? Dan kunnen wij je terug op de goede weg helpen! Via een cursus 'leren leren' bij REBUS leer jij efficiënter studeren op het vlak van studiehouding, studieplanning en studiemethodiek. Zodat je eindelijk het resultaat behaalt dat je verdient!

Over de auteur: Jolien Delbeke is psychologe en werkt momenteel als studiecoach bij REBUS en verzorgt daar onder andere de trainingen 'leren leren'.

Wil je graag reageren in verband met dit artikel? Dit kan via email, WebsiteFacebookTwitterGoogle+ of onderaan deze blogpost.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten