woensdag 4 december 2013

Rebus: "Leg de lat hoger"

Het 'Program for International Student Assessment' (PISA) neemt driejaarlijks, in opdracht van de OESO, een test af bij vijftienjarigen uit alle landen ter wereld. Hierin peilen ze hoe het gesteld is met het onderwijsniveau van deze groep jongeren (er wordt gekozen voor vijftienjarigen omdat in verschillende landen maar een leerplicht geldt tot zestien jaar). De 5.970 Vlaamse studenten die hieraan deelnamen werden onder andere getest op leesvaardigheid, wetenschappelijke geletterdheid en wiskundige geletterdheid. Naar goede traditie scoren de Vlaamse leerlingen wereldwijd heel hoog op deze testen. Zo staan we voor wiskunde tiende in de wereld, voor wetenschappen achttiende en voor leesvaardigheid eveneens tiende. Deze editie scoren we dus opnieuw goede punten, maar toch valt er een verontrustende trend waar te nemen: ondanks dit goede resultaat gaan de Vlaamse studenten er op alle vlakken op achteruit. Zo hebben we in 2013 een gemiddelde score behaald van 531, wat hoog is, maar in 2002 scoorden we nog 554. In de hele wereld zijn het slechts Ijsland, Zweden, Finland en Nieuw-Zeeland die er nog sterker op achteruit gaan dan Vlaanderen.
Pascal Smet (Vlaams minister van onderwijs) ziet hier vooral een argument om zijn onderwijshervorming door te voeren. Zo vertelde hij vandaag in De Morgen: "Ons op de borst kloppen omdat we toch nog hoog op de ranglijst staan, zou totaal misplaatst zijn. Als we het niet hervormen, betalen we binnen een paar jaar de rekening en dan vinden we onszelf misschien zelfs niet meer terug in de middenmoot". Dat Polen en Duitsland, die onlangs hun onderwijs hebben hervormd, als enige twee Europese landen erop vooruitgaan, kan minister Smet als extra argument in de schaal werpen.

Het onderwijs in Vlaanderen zal dus een tandje moeten bijsteken wil het bij de koplopers blijven en wil Vlaanderen zo zijn kenniseconomie in stand houden. Deze problematiek gaat dus verder dan onderwijs alleen. Dat we mogen spreken over een maatschappelijk probleem moge duidelijk zijn. Van deze achteruitgang zullen we op de lange termijn met z'n allen de gevolgen dragen. Het zal er dus op aankomen om als maatschappij na te denken over mogelijke oplossingen hiervoor. Of deze onderwijshervorming van onderwijsminister Smet dan het gezochte antwoord is laten we hier voorlopig in het midden, en zal de toekomst moeten uitwijzen, maar bij REBUS doen we alvast ons best om ook ons steentje bij te dragen. Al reeds 25 jaar streven we ernaar, samen met ons team van lesgevers, om studenten die het moeilijk hebben bij te staan en ondersteuning op maat te bieden. Alle studenten, sterk of minder sterk, kunnen bij ons terecht met al hun studiegerelateerde problemen. Zo zorgen we ervoor dat bij onze studenten het niveau de hoogte in gaat. Deze filosofie wordt dan ook mooi samengevat in onze leuze: "Leg de lat hoger".

Rebus studiebegeleiding Leuven Kortrijk
REBUS Latje

1 opmerking: